Po co Twojej organizacji fundrasing?

  • Fundrasing

Fundraising to ostatnio coraz popularniejsze słowo, szczególnie wśród sektora pozarządowego. W tłumaczeniu dosłownym oznacza zbieranie funduszy. Co ważne, fundraising nie sprowadza się tylko do pozyskiwania pieniędzy. Jest to cała strategia działania organizacji. Jochen Schiel, jeden z członków Deutscher Fundraising Verband (Niemieckiego Stowarzyszenia Fundraisingu), powiedział kiedyś, że fundraising to nie polowanie, a ciężka praca na roli. Pozyskiwanie funduszy wymaga spokoju, strategii i systematyczności.

Pozyskiwanie funduszy, to szukanie i wykorzystywanie szans, możliwości pochodzących od darczyńców indywidualnych, biznesowych, instytucjonalnych, a także działalności gospodarczej. By organizacja była silna i niezależna, należy zadbać, by miała kilka źródeł finansowania. To tak jak ze stołem – aby był stabilny, nie chwiał się i mógł udźwignąć to, co na nim kładziemy, nie wystarczy jedna noga.

4 źródła

Na te cztery nogi składać się mogą darowizny od osób indywidualnych, w tym 1% podatku, współpraca z firmami, konkursy grantowe (pochodzące ze środków publicznych polskich i zagranicznych, a także na przykład od fundacji zagranicznych) oraz działalność gospodarcza. Coraz liczniejsze są również organizacje, dla których kolejnym źródłem przychodów jest kapitał żelazny.

Poniżej prezentujemy najpopularniejsze źródła przychodów organizacji pozarządowych.

źródła przychodów

Opieranie finansowania organizacji na kilku źródłach, czyli tak zwana dywersyfikacja budżetu, jest niezwykle ważna z wielu powodów. Weźmy na przykład organizację, która pracuje nad zmianą systemową, podejmuje się działań, na które często trudno jest pozyskać finansowanie ze środków publicznych, lub organizację, która utrzymuje się właściwie tylko z odpisów jednoprocentowych. Załóżmy, że możliwość przekazania 1% podatku wybranej organizacji pożytku publicznego przestaje funkcjonować. Co z taką organizacją? Ryzykowne, prawda? Poza tym uzależnienie finansowania organizacji od jednego źródła rodzi niebezpieczeństwo, że w pewnym momencie organizacja może stać się zależna od pewnej grupy interesów.

czym jest fundrasing

Jest jednak sposób, aby nie doprowadzić do takiej sytuacji – prowadzenie działań fundraisingowych. Fundraiser, często nazywany też pośrednikiem dobra, ma do dyspozycji wiele metod i kanałów pozyskiwania środków. Zastanów się, czy wdrożenie któregoś z dodatkowych narzędzi umożliwiającego finansowanie działań Twojej organizacji jest możliwe.

Po co Twojej organizacji fundraising? Na przykładzie kampanii 1% podatku:

  • Będziesz mieć większą niezależność w realizacji misji Twojej organizacji.
  • Zwiększysz bezpieczeństwo i spokój swój i współpracowników.
  • „Otworzysz drzwi” do darczyńców regularnych.
  • Wzmocnisz wizerunek Twojej organizacji.
  • Pozyskasz nowych współpracowników.

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj poradnik: „ABC fundraisingu – czyli jak zacząć i kontynuować”

Nie wiesz jak poruszać się w świecie pozykiwania funduszy? Napisz do nas i skorzystaj z bezpłatnego doradztwa: kontakt@instytut.lodz.pl