Zbieraj więcej Podejmij działanie w łatwy sposób :)
Czy wiesz, co jest najczęstszą przyczyną tego, że ludzie nie przekazują pieniędzy organizacjom? To, że nikt ich o to… nie poprosił. Aby ułatwić Ci proszenie i dziękowanie, przygotowaliśmy zestaw narzędzi, które możesz wykorzystać w swojej organizacji. Korzystaj do woli 🙂
Jeśli po zapoznaniu się z materiałami potrzebujesz wsparcia merytorycznego w zakresie wykorzystania przygotowanych treści i/lub technicznego (np. modyfikacji banerów, infografik, rozmieszczenia ich na stronie), śmiało – skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy Twojej organizacji.
Prosimy o wcześniejsze zapoznanie się z zasadami prowadzonego doradztwa.
Kontakt:
kontakt@instytut.lodz.pl
Bezpłatne doradztwo
Zapraszamy organizacje pożytku publicznego do korzystania z prowadzonego przez Instytut Spraw Obywatelskich, w ramach inicjatywy Centrum KLUCZ, punktu doradczego dla OPP.
Doradztwo świadczone jest z zakresu pozyskiwania funduszy i marketingu, aspektów prawnych i księgowo finansowych funkcjonowania OPP.
W ramach doradztwa m.in.:
– Doradzimy jakimi kanałami Twoja organizacja możecie pozyskiwać fundusze
– Podpowiemy Ci jak skutecznie promować Twoje działania: przygotujemy grafiki, banery, ulotki, plakaty
– Pomożemy w przystosowaniu strony internetowej
– Wesprzemy Cię przy działaniach w mediach społecznościowych
(Facebook, Twitter, YouTube).
– Podpowiemy jakie są obowiązki prawne i księgowo finansowe dla Twojej OPP
Jeśli po zapoznaniu się z materiałami potrzebujesz wsparcia merytorycznego w zakresie wykorzystania przygotowanych treści i/lub technicznego (np. modyfikacji banerów, infografik, rozmieszczenia ich na stronie), śmiało – skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy Twojej organizacji.
Prosimy o wcześniejsze zapoznanie się z zasadami prowadzonego doradztwa.
Kontakt:
kontakt@instytut.lodz.pl
Patrycja Kołomańska-Denys
519 300 646
Tekst przygotowany w ramach projektu „Instytut Spraw Obywatelskich – łapiemy wiatr w żagle” sfinansowanego przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018–2030.
Pobierz gotowe banery
Przygotowaliśmy dla Ciebie zestaw różnych banerów do wykorzystania w kampanii 1%. Jeżeli chcesz abyśmy przygotowywali bezpłatnie banery specjalnie dla Twojej organizacji, skontaktuj się z nami – napisz na kontakt@instytut.lodz.pl. Jeżeli chcesz stworzyć swój własny baner – skorzystaj z naszej aplikacji.
Banery o wielkości 300 x 250 px: Pobierz zestaw nr 1 (zip)
Banery o wielkości 300 x 250 px: Pobierz zestaw nr 2 (zip)
Banery o wielkości 300 x 250 px: Pobierz zestaw nr 3 (zip)
Banery o wielkości 300 x 250 px: Pobierz zestaw nr 4 (zip)
Banery o wielkości 300 x 250 px: Pobierz zestaw nr 5 (zip)
Banery o wielkości 320 x 100 px: Pobierz zestaw 1 (zip)
Banery o wielkości 320 x 100 px: Pobierz zestaw nr 2 (zip)
Banery o wielkości 320 x 100 px: Pobierz zestaw nr 3 (zip)
Banery o wielkości 320 x 100 px: Pobierz zestaw nr 4 (zip)
Banery o wielkości 320 x 100 px: Pobierz zestaw nr 5 (zip)
Banery o wielkości 728 x 90 px: Pobierz zestaw nr 4 (zip)
Banery o wielkości 728 x 90 px: Pobierz zestaw 2 (zip)
Banery o wielkości 728 x 90 px: Pobierz zestaw 3 (zip)
Zrób swój baner
Skorzystaj z przygotowanej przez nas aplikacji i samodzielnie przygotuj baner do kampanii 1% dla Twojej organizacji.
Spot
Emocje towarzyszą nam w życiu na każdym kroku – są jak ogień, mogą być dobre, dawać ciepło i bezpieczeństwo lub niszczyć wszystko jak pożar. My zdecydowanie wolimy te pozytywne!
Dlatego zachęcamy Cię do obejrzenia spotu „Ty też możesz poczuć się wyjątkowo”. Film promuję ideę przekazywania 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego.
Jeśli jesteś przedstawicielem OPP możesz wykorzystać w kampanii 1% Twojej organizacji.
Podaj dalej, żeby inni zobaczyli jak łatwo poczuć się wyjątkowo… 🙂
SPOT TELEWIZYJNY
SPOT RADIOWY
Ulotka
Ulotka to nadal bardzo popularne narzędzie dotarcia do odbiorców. Poniżej znajdziesz przykładową ulotkę, którą możesz pobrać, wypełnić danymi Twojej organizacji, a następnie wydrukować.
Jeśli decydujesz się na tę formę komunikacji, zadbaj, by na ulotce znalazło się hasło fundraisingowe, nr KRS, wezwanie do działania, czyli prośba o przekazanie 1%. Ważna jest oprawa graficzna. Pamiętaj o socjologii wizualnej, czyli wykorzystywaniu obrazu do oddziaływania na zachowania ludzi.
pobierz (zip)
Instrukcja: białe pola oraz pole na zdjęcie (logotyp) są edycyjne.
pobierz (zip)
Instrukcja: białe pola oraz pole na zdjęcie (logotyp) są edycyjne.
pobierz (zip)
Instrukcja: białe pola oraz pole na zdjęcie (logotyp) są edycyjne.
Plakat
Plakat to wciąż popularne narzędzie dotarcia do odbiorców. Poniżej znajdziesz przykładowy szablon plakatu, który możesz pobrać, wypełnić danymi Twojej organizacji, a następnie wydrukować.
Jeśli decydujesz się na tę formę komunikacji, zadbaj, by na plakacie znalazło się hasło fundraisingowe, nr KRS, wezwanie do działania, czyli prośba o przekazanie 1%. Ważna jest oprawa graficzna. Pamiętaj o socjologii wizualnej, czyli wykorzystywaniu obrazu do oddziaływania na zachowania ludzi.
pobierz (zip)
Instrukcja: białe pola oraz pole na zdjęcie (logotyp) są edycyjne.
Kalendarz (grafiki do pobrania)
Przygotowaliśmy dla Ciebie zestaw grafik, na których odliczane są dnia do rozliczenia PIT. Wykorzystaj je w kampanii 1% – poinformuj odbiorów, ile zostało dni na przekazanie Twojej organizacji 1% podatku.
Aby przygotować kalendarz specjalnie dla Twojej organizacji napisz na kontakt@instytut.lodz.pl.
Lub pobierz gotowe materiały:
Program PIT
Programy PIT dedykowane konkretnym organizacjom pożytku publicznego to narzędzia, które zostały stworzone do szybkiego i prostego sporządzania rocznych zeznań podatkowych, a jednocześnie ułatwiające podatnikom przekazanie 1% podatku.
Na rynku istnieje wiele firm, które oferują takie programy. Organizacja – zamawiając program – informuje dostawcę o tym, czy chce, aby jej nr KRS został wpisany w program „na sztywno”, tzn. bez możliwości jego zmiany, czy też domyślnie jest wpisany KRS organizacji, ale podatnik ma możliwość wpisania innego.
Programy dostępne są w wersji instalacyjnej i internetowej.
W zależności od zakupionego pakietu ceny takiego programu wahają się w przedziale 600–8000 zł. Cena najniższa to wariant podstawowy, a wraz ze wzrostem ceny dostawca programu dostarcza m.in. program PIT na płycie CD, statystyki podstawowe i rozszerzone, konto w strefie OPP, umieszczenie OPP na liście proponowanych do przekazania 1% w programie dla biur rachunkowych, kampanię AdWords etc.
Jeśli chcesz skorzystać z rozszerzonego pakietu, ale nie potrzebujesz wszystkich proponowanych funkcjonalności, śmiało o tym powiedz. Firmy wówczas dopasowują ofertę do Twoich potrzeb, zmniejszając przy tym cenę.
Ważne! Programy PIT to wciąż najskuteczniejsze narzędzie pozyskiwania 1% podatku.
Pamiętaj: nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, która zaczęła obowiązywać 9 listopada 2015 roku, nakłada na organizację obowiązek poinformowania podatnika, że korzystając z programu do rozliczeń PIT, ma możliwość wyboru organizacji (bądź jego brak), której chce przekazać 1% podatku.
Facebook – to świetny kanał, który możesz wykorzystać do kampanii 1% Twojej organizacji. Poniżej prezentujemy kilka sposobów na wykorzystanie tego medium w kampanii 1%.
POSTY
Publikuj regularnie na swoim fanpage. Postami, które szczególnie przyciągają uwagę odbiorców są zdjęcia lub filmy.
- Jeśli brakuje Ci zdjęć dobrej jakości wykorzystaj banki z darmowymi zdjęciami na licencji CC, np. możesz wyszukać ich za pomocą tej wyszukiwarki.
- Jeśli w Twojej organizacji brakuje osoby zajmującej się grafiką, wykorzystaj bezpłatne narzędzie Canva – dzięki, któremu stworzysz w szybki i łatwy sposób prostą grafikę.
- Spraw, aby Twoje posty się wyróżniały, dodaj symbole do tekstu. W tym celu, możesz skorzystać z tego narzędzia.
- Nie ma nadrzędnej zasady, w jakich porach najlepiej publikować posty, musisz sam sprawdzić, kiedy Twoi fani są najbardziej aktywni.
- Pamiętaj, posty planowane i edytowane mają mniejszy zasięg.
WYDARZENIE
Utwórz wydarzenie zachęcające do przekazania 1% podatku na rzecz Twojej organizacji. Zaproś swoich znajomych do dołączenia do wydarzenia i poproś ich, aby zrobili to samo.
Poniżej kilka podstawowych zasad:
- Przy tworzeniu wydarzenia najlepiej, aby jego organizatorem nie była osoba prywatna – tylko fanpage Twojej organizacji.
- Określ daty swojego wydarzenia, możesz zrobić jedno długie – od stycznia do kwietnia, bądź utworzyć kilka wydarzeń na każdy miesiąc np. W marcu przekażę 1% podatku na rzecz (tutaj nazwa Twojej organizacji)
- Zadbaj o dobry tytuł wydarzenia, może to być hasło fundrasingowe Twojej kampanii. Jeśli chcesz stworzyć dobre hasło – zapoznaj się z naszym poradnikiem tutaj.
- Pamiętaj o opisie wydarzenia, napisz go zgodnie z zasadami komunikatu fundrasingowego.
- Wybierz przyciągające uwagę zdjęcie do wydarzenia, pamiętaj jego rozdzielczość musi wynosić 1200x450px.
- Zamieść numer KRS w widocznym miejscu, możesz wykorzystać do tego miejsce na zdjęciu.
- Zaproś swoich znajomych, poproś ich o to samo, nie zapomnij udostępnić wydarzenia na swoim fanpage, wyślij do swoich odbiorców newsletter zachęcający do wzięcia udziału w wydarzeniu.
- Publikuj posty w wydarzeniu. Każda publikacja będzie odnotowana u osób, które dołączyły do wydarzenia.
Nie zapomnij na koniec podziękować za udział w wydarzeniu!
Jeśli chciałbyś, abyśmy doradzili Ci w prowadzeniu Twojego fanpage, stworzyli grafikę do kampanii 1%, zgłoś się do nas, napisz na: kontakt@instytut.lodz.pl.
Jak przekazać 1%
Prezentujemy infografikę przeznaczoną dla podatników, zachęcamy Was do udostępniania grafiki!
Ulotka do PIT-11
Wysyłając PIT-11 swoim współpracownikom możesz poprosić ich o wsparcie 1%. Poniżej znajdziesz szablon ulotki, które możesz wypełnić i wydrukować.
pobierz zestaw (zip)
Najważniejsze daty dla OPP
Poznaj najważniejsze daty dla Twojej organizacji pożytku publicznego.
Stopki e-mail
Części osób może się wydawać, że stopka e-mail jest mało istotnym elementem maila. Nic bardziej mylnego. Stopka w e-mailu jest Twoją wizytówką. Ma duży potencjał, który warto wykorzystać. Nie tylko buduje wizerunek Twojej organizacji, pozwala na lepszą i szybszą komunikację, lecz także jest doskonałą okazją, by poinformować odbiorcę e-maila, że może przekazać 1% podatku właśnie Twojej organizacji. Dlatego na czas kampanii 1% warto, aby w stopce e-mail znalazł się Wasz komunikat fundraisingowy, nr KRS oraz prośba o przekazanie 1%.
Jeśli zdecydowaliście się na skorzystanie z programu do rozliczeń PIT, możesz podać również link do niego.
Pomyśl, ile e-maili wysyłasz dziennie, tygodniowo, miesięcznie. Pomnóż to przez liczbę osób w Twojej organizacji. Prawda, że to dobry sposób, by poinformować Twoich potencjalnych darczyńców jednoprocentowych o takiej możliwości?
E-mailing
Organizacja skupia wokół siebie odbiorców Waszych działań, sympatyków i darczyńców. To właśnie te osoby poproś o 1% podatku w pierwszej kolejności. Dlaczego? Bo te osoby już Was znają, wiedzą, co i jak robicie. Poza tym często są to osoby, które mocniej zaangażowały się w działania Waszej organizacji. W fundraisingu mówi się, że są to osoby z housefilu, czyli z bazy danych organizacji. Wyślij do nich przypomnienie, że w ten sposób mogą wesprzeć działania Twojej organizacji. Ułatw im to, przekazując program do rozliczeń PIT i przypominając nr KRS.
E-mailingi są formą marketingu bezpośredniego, wykorzystującego pocztę elektroniczną do budowania relacji z odbiorcami. W okresie kampanii 1% wyślij do swojego housefilu 3–4 razy e-mailing, w którym napiszesz, dlaczego właśnie Twojej organizacji warto przekazać 1%. O tym, jak tworzyć prośbę o wsparcie, przeczytasz na www.bankwiedzy.org.
Jeśli Twoja organizacja wysyła do sympatyków regularny newsletter, czyli elektroniczną formę informatora o swoich działaniach, organizowanych wydarzeniach etc., wykorzystaj to, by przy okazji przypomnieć o możliwości przekazania 1% podatku.
Ważne! Firmy obsługujące profesjonalną wysyłkę newsletterów często proponują organizacjom non profit możliwość skorzystania ze swojego narzędzia bezpłatnie (w zależności od wielkości bazy) lub ze zniżkami.
Pamiętaj: Coraz częściej firmy proponują organizacjom non profit bazy e-mailowe na sprzedaż, na przykład bazy najbogatszych Polaków. Bądź ostrożny i nie daj się naciągnąć. Najlepiej sprawdza się przekaz do odbiorców działań Twojej organizacji.
Landing page
Landing page to docelowa pierwsza strona internetowa, na którą wchodzi odwiedzający, w wyniku zaplanowanych działań podjętych przez organizację. Najczęściej trafia się na nią, klikając w baner lub link kierujący.
Głównym celem landing page jest konwersja (która jest jednocześnie wskaźnikiem skuteczności), czyli wykonanie przez użytkownika najbardziej oczekiwanej akcji (NOA). W przypadku kampanii 1% będzie to najczęściej uruchomienie programu do rozliczeń PIT.
Na czas kampanii 1% podatku organizacje bardzo często tworzą oddzielny landing page, dedykowany tylko promocji 1%. Jest to dobre rozwiązanie. Jeśli jednak Twoja organizacja zdecyduje się na wykorzystanie istniejącej już strony internetowej, zadbaj, by podobnie jak w przypadku landing page jej wygląd był przyjazny dla odbiorcy, czytelny i przejrzysty.
To właśnie na landing page/stronie www umieszczany jest program do rozliczeń z fiskusem.
Decyzja o tym, czy do kampanii 1% ma być przeznaczona oddzielna strona, powinna być przemyślana, choćby w kontekście pozycjonowania www, czyli podwyższania rankingu strony internetowej w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – zwiększenie liczby odwiedzających.
Social media
Słyszysz „media” – myślisz „telewizja, radio, prasa”? To myślenie sprawdzało się kilkanaście lat temu. Dziś największą popularnością cieszą się social media, czyli media społecznościowe, które są szczególnie istotnym kanałem promocji organizacji pozarządowych w Internecie. Pojawienie się informacji w mediach tradycyjnych często wiąże się z kosztami, aby tego uniknąć działaj w Internecie. Social media dają Twojej organizacji możliwość tworzenia własnych mediów. Możesz je wykorzystać do informowania o działaniach organizacji, angażowania odbiorców oraz pozyskiwania wsparcia.
W kampanii 1% dobrze dobrany komunikat to podstawa – gdy już go mamy, chcemy dotrzeć do naszych odbiorców, najlepiej nie pomijając nikogo. Wybierzmy social media i zróbmy to kilkoma kanałami jednocześnie.
Twój fanpage to idealne miejsce, aby prosić o 1% i za niego dziękować, możesz na przykład utworzyć wydarzenie zachęcające do przekazania 1% podatku na rzecz Twojej organizacji, zaprosić swoich znajomych do dołączenia i poprosić, aby oni zrobili to samo. Jeśli chcesz pójść o krok dalej, nagraj filmik. Pokaż w nim, jak pracujecie, na co zbieracie 1% lub w jaki sposób wykorzystaliście środki z 1% w ubiegłym roku. Dziś do nagrywania filmików wystarczy już telefon komórkowy. Wrzuć filmik na YouTube lub zamieść go na Facebooku. Jeśli lubisz pisać i dzielić się tym, co się dzieje z innymi, użyj bloga. Aby podtrzymywać komunikację ze swoimi odbiorcami, możesz wykorzystać mikroblogi, takie jak Twitter, lub przejść piętro wyżej i stworzyć tradycyjny blog dla Twojej organizacji. Jeśli zaś najlepiej wychodzi Ci robienie zdjęć, zaprzyjaźnij się z Instagramem – to obecnie najpopularniejsze medium do publikowania zdjęć.
Ważne! Do kampanii 1% możesz wykorzystać kilka serwisów społecznościowych, pamiętaj jednak, że nigdzie rzeczywistość nie zmienia się tak szybko jak w Internecie, dlatego na każdym z nich musisz być obecny i publikować regularnie. Istotna jest także interakcja z użytkownikami. Nie bój się prosić o lajka, udostępnienie czy subskrypcję. Bądź ciekawy swoich odbiorców, pytaj ich o zdanie i odpowiadaj, nawet na niewygodne komentarze. W Internecie jest już za dużo marek, które mówią same do siebie – nie bądź jedną z nich.
AdWords
Zapewne zdarza Ci się bardzo często, że aby znaleźć informację w Internecie, korzystasz z wyszukiwarki Google. Zastanawiało Cię czasem, dlaczego niektóre wyniki wyszukiwania wyróżniane są przez wyszukiwarkę? Są to reklamy AdWords. Twoja organizacja może również z nich skorzystać i co najważniejsze – za darmo. Odpowiednio zaplanowana i przeprowadzona kampania pozwoli Twojej organizacji dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Będziesz mógł stworzyć precyzyjny komunikat i co szczególnie ważne, dostosowywać go do obiorców, w zależności od wyników Twojej kampanii.
W ramach programu Google Ad Grants możecie otrzymać grant w wysokości 10 000 dolarów do wykorzystania na reklamę organizacji przy użyciu Google AdWords.
Wygląd reklam AdWords w wynikach wyszukiwania:
Informacja prasowa
Komunikat prasowy składa się z:
• stopki nadawcy (nazwa, adres, www, telefon organizacji)
• tytułu
• daty
• wytłuszczonego leadu (przekazującego najważniejsze informacje – co gdzie kiedy dlaczego)
• niewytłuszcznego backgroundu – zawierającego dodatkowe dane, liczby, cytaty wzmacniające lub ubarwiające nasz główny przekaz
• krótkiej informacji o organizacji (na końcu komunikatu)
• kontaktu do osoby wypowiadającej się w danej sprawie (i nie wyłączamy komórki, jak coś wyślemy!)
Styl komunikatu:
• cały tekst napisany w 3 osobie liczby pojedynczej – np. INSPRO zaprasza na seminarium eksperckie…
• co do zasady ma być taki, żeby media mogły go wykorzystać bez zmian (copy/paste to nasz cel!), czyli:
• krótkie zdania (do 15 słów)
• żadnych form bezosobowych, trybu przypuszczającego, strony biernej, makaronizmów, raczej „pieniądze” niż „środki”, „odbiorcy” a nie „beneficjent ostateczny”
• neutralny punkt widzenia w głównym tekście, nie używamy słów najlepszy, super czy świetny itd.
• krótkie, soczyste cytaty z podaniem nazwiska i funkcji cytowanej osoby
• liczby z podaniem źródła (najlepiej jakiegoś poważnego)
• bez ogólników i wody
Objętość:
Do 2000 znaków czcionką 11-12, najlepiej z odstępem półtora (tylko jeden rodzaj czcionki, z wyróżnieniami kursywą i boldowaniem) – powinien zmieścić się na jednej stronie A4.
Podziękowania za 1%
Często mówi się, że fundraising to sztuka proszenia i dziękowania. Dlatego rekomendujemy Ci, aby Twoja organizacja dziękowała swoim Darczyńcom. Dzięki temu budujesz relacje. Poniżej znajdziesz przykładowe podziękowanie dla Darczyńców, które możesz pobrać, wypełnić danymi Twojej organizacji i rozesłać.
pobierz (zip)
Instrukcja: czerwone pola oraz pole na zdjęcie (logotyp) są edycyjne.
pobierz (zip)
Instrukcja: należy wypełnić pola oznaczone na żółto.