Organizacjo, CIT i PIT prześlesz tylko elektronicznie

  • usługi elektroniczne

Od 2019 r. wszystkie organizacje składające deklaracje do Urzędu Skarbowego muszą to zrobić elektronicznie, a złożone dokumenty – potwierdzić podpisem elektronicznym.

Do tej pory te organizacje, które nie zlecały księgowości biuru rachunkowemu i obliczały PIT dla nie więcej niż 5 pracowników, mogły składać dokumenty do Urzędu Skarbowego drogą tradycyjną (osobiście lub pocztą). Jednak w październiku 2018 r. zlikwidowano to zwolnienie.

Co to oznacza dla małych organizacji? 

Od 2019 r. każda organizacja musi przesłać do Urzędu Skarbowego deklaracje CIT i PIT drogą elektroniczną. Co ważne – nie przewidziano możliwości potwierdzenia ważności tych deklaracji profilem zaufanym, a jedynie podpisem elektronicznym.

Podpis elektroniczny

Jest to podpis w formie elektronicznej, składany za pomocą odpowiedniego urządzenia. Jest płatny. Służy do podpisywania m.in. dokumentów elektronicznych w przypadkach kontaktów z administracją oraz firmowych.

Cena takiego podpisu zależy od dostawcy, okresu ważności i wybranego urządzenia do składania podpisu. Zwykle jest to ok. 200-300 zł.

Dowiedz się więcej o podpisie elektronicznym

Jak złożyć deklaracje CIT i PIT elektronicznie? 

Ustawodawca przewidział kilka możliwości złożenia deklaracji elektronicznie. Niestety – wszystkie zakładają konieczność poniesienia wydatków w związku ze spełnieniem obowiązków sprawozdawczych (wszystkie wymagają podpisu kwalifikowanego lub danych autoryzujących):

    1. Formularz interaktywny Ministerstwa Finansów – portal e-Deklaracje,
    2. Moduł finansowo-księgowy – jeśli wykorzystywany przez Twoją organizację program księgowy posiada taką opcję,
    3. Uniwersalna Bramka Dokumentów (UBD)

Więcej informacji na stronie Ministerstwa Finansów

Co zrobić, gdy organizacja nie posiada podpisu elektronicznego?

Jeśli do tej pory Twoja organizacja rozliczała się samodzielnie i nie posiada podpisu elektronicznego, wówczas może skorzystać z poniższych rozwiązań:

  1. zlecenie biuru księgowemu, które posiada podpis elektroniczny, przygotowania deklaracji na podstawie otrzymanych od nas informacji i przesłania ich do US,
  2. samodzielne przygotowanie deklaracji i przekazanie ich do biura księgowego, które w naszym imieniu wyśle je do US.

Oba te rozwiązania również wymagają od organizacji poniesienia kosztów. Trzeba również pamiętać, że w tym przypadku konieczne jest udzielenie biuru księgowemu pełnomocnictwa. Na szczęście – do jego udzielenia wystarczy bezpłatny Profil Zaufany. Sprawdź, jak udzielić pełnomocnictwa. Aby było ono ważne, należy je udzielić do końca stycznia.

Przeczytaj więcej:

PIT-y „pracownicze” do końca stycznia. W 2019 roku wysyłamy do US tylko elektronicznie

Na tych zmianach stracą małe, biedne organizacje!

Elektroniczna sprawozdawczość nie do spełnienia dla małych organizacji

 

Zastanawiasz się, jak przygotować deklaracje CIT i PIT za 2018 rok? Zgłoś się na bezpłatne doradztwo: 

kontaktPodmioty ekonomii społecznej zarejestrowane w Łodzi, prowadzące działalność ekonomiczną (tj. aktywną działalność odpłatną lub posiadające wpis do Rejestru Przedsiębiorców): Karolina Fijołek e-mail: karolina.fijolek@inspro.org.pl, tel.  512 034 281 | 42 630 17 49.

Podmioty ekonomii społecznej zarejestrowane w powiatach: łaskim, łódzkim-wschodnim, opoczyńskim, pabianickim, tomaszowskim, rawskim, zduńskowolskim:  Justyna Matusiak e-mail: justyna.matusiak@inspro.org.pl | tel. 512 034 254 | 42 630 17 49.