Dla regionu Skorzystaj z bezpłatnego wsparcia

Celem projektu „Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej Centrum KLUCZ” jest utworzenie w okresie 01.01.2018 r.–31.12.2020 r. 72 nowych i trwałych miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych (PS) w 7 powiatach subregionu I woj. łódzkiego, tj. w powiatach: łaskim, łódzkim-wschodnim, opoczyńskim, pabianickim, tomaszowskim, rawskim, zduńskowolskim.

Planuje się utworzenie 59 miejsc pracy w nowopowstałych przedsiębiorstwach społecznych (PS) lub w podmiotach ekonomii społecznej (PES) przekształconych w przedsiębiorstwa społeczne oraz 13 miejsc pracy w istniejących przedsiębiorstwach społecznych.

Wartość projektu wynosi 5.177.860,60 zł, w tym wkład Funduszy Europejskich wynosi 5.055.460,60 zł.

sponsor projektu
Co robimy
Wspieramy rozwój i profesjonalizację podmiotów ekonomii społecznej poprzez:
  • tworzenie miejsc pracy w PS oraz PES;
  • wykorzystanie potencjału istniejących NGO do ekonomizacji;
  • tworzenie PS dla uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej i Centrów Integracji Społecznej oraz osób zatrudnionych w Zakładach Aktywności Zawodowej.
Dla kogo
Do korzystania z usług zapraszamy:
  • osoby indywidualne/grupy, które planują założyć podmiot ekonomii społecznej (fundację, stowarzyszenie, spółdzielnię socjalną, spółkę not for profit),
  • organizacje, które planują rozpocząć lub rozwijać działalność odpłatną i/lub gospodarczą,
  • przedstawicieli administracji lokalnej zainteresowanych rozwijaniem przedsiębiorczości społecznej w gminie lub powiecie.

Dotacje

Skorzystaj z naszych dotacji i wsparcia doradczego, jeśli myślisz o utworzeniu stabilnego miejsca pracy w nowo powstałym lub istniejącym przedsiębiorstwie społecznym (PS).

Co to jest przedsiębiorstwo społeczne (PS)?

Jeśli chodzi o formę prawną, to przedsiębiorstwem społecznym może być fundacja, stowarzyszenie, a także spółka not for profit czy spółdzielnia socjalna. Istotne jest, że PS, prowadząc działalność ekonomiczną, realizuje cele społeczne – zatrudniając osoby zagrożone wykluczeniem społecznym i/lub świadcząc usługi społeczne. Każde PS, niezależnie od formy prawnej, musi zatem spełniać kilka warunków, w tym:

  • prowadzić działalność gospodarczą, odpłatną, oświatową lub kulturalną,
  • zatrudniać minimum 3 osoby (na umowę o pracę na minimum ćwierć etatu lub na umowę-zlecenie), przy czym 50% z nich (w określonych przypadkach 20% lub 30%) spośród osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
  • wypracowywany zysk przeznaczać na wzmocnienie potencjału PS oraz na reintegrację osób zagrożonych wykluczeniem społecznym lub działalność pożytku publicznego.

Zapoznaj się ze szczegółową definicją PS

Co to oznacza? Podmiot, który już prowadzisz, lub który dopiero planujesz utworzyć, spełniając odpowiednie warunki, może uzyskać status przedsiębiorstwa społecznego i skorzystać z bezzwrotnego wsparcia na utworzenie w nim miejsc pracy. Pomagamy zarówno w tworzeniu zupełnie nowych PS, jak i w przekształcaniu stowarzyszeń, fundacji czy spółek not for profit w PS.

Dla kogo jest przedsiębiorczość społeczna?

  • dla osób indywidualnych i grup nieformalnych, które chciałyby profesjonalnie realizować misję społeczną w ramach stowarzyszenia, fundacji, spółdzielni socjalnej czy spółki not for profit i w tym celu potrzebują stabilnego finansowania, które umożliwia działalność rynkową,
  • dla organizacji pozarządowych, które nie prowadzą działalności odpłatnej czy gospodarczej, ale mają na nią pomysł i potrzebują wsparcia w jego rozwinięciu,
  • dla organizacji pozarządowych, które chcą wzmocnić/rozwinąć swoją działalność odpłatną i/lub gospodarczą, poszerzyć zakres działań,
  • dla samorządów, które chcą się aktywnie włączać w poprawę jakości życia mieszkańców, poprzez założenie przedsiębiorstwa społecznego świadczącego usługi społeczne, komunalne i inne,
  • wsparcie oferujemy także już istniejącym PS, jak spółdzielnie socjalne, które chcą wzmocnić swój potencjał.

Mamy dla Ciebie bezpłatną ofertę, a w jej ramach:

  • doradztwo na etapie przygotowywania formularza zgłoszeniowego,
  • doradztwo biznesowe i finansowe na etapie tworzenia biznesplanu dla przedsiębiorstwa społecznego,
  • doradztwo prawne na etapie tworzenia przedsiębiorstwa społecznego (rejestracja nowego podmiotu w Krajowym Rejestrze Sądowym, przygotowanie dokumentów już istniejących podmiotów do przekształcenia w PS),
  • bezzwrotne wsparcie dotacyjne – do 20.000 zł na jedno miejsce pracy,
  • bezzwrotne finansowe wsparcie pomostowe – 2.000 zł/m-c przez pierwsze 6 miesięcy działalności oraz możliwość przedłużenia wsparcia finansowego w wysokości 1.000 zł/m-c na kolejne 6 miesięcy,
  • szkolenia zawodowe dla pracowników PS,
  • dodatkowo, nowo powstałe przedsiębiorstwa społeczne otrzymają roczne wsparcie Indywidualnego Doradcy Przedsiębiorstwa Społecznego oraz branżowe wsparcie doradcze sprofilowane pod kątem potrzeb przedsiębiorstwa;

Kto może ubiegać się o bezzwrotne wsparcie finansowe?

  • osoby fizyczne oraz osoby prawne zmierzające do utworzenia nowego przedsiębiorstwa społecznego,
  • przedsiębiorstwa społeczne,
  • podmioty ekonomii społecznej (fundacje, stowarzyszenia, spółki not for profit), wyłącznie pod warunkiem przekształcenia tych podmiotów w przedsiębiorstwa społeczne (m.in. podjęcia działalności ekonomicznej).

Wsparcie finansowe udzielane jest na utworzenie nowych miejsc pracy m.in. dla osób:

  • bezrobotnych,
  • niepełnosprawnych,
  • znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej (np. korzystających z pomocy społecznej).

Jesteś zainteresowany/-a? Chętnie spotkamy się i wspólnie zastanowimy się jak przejść od pomysłu do czynu 🙂

Przed spotkaniem:

Zapoznaj się z dokumentami dotyczącymi udziału w projekcie:

Regulamin ogólny udziału w projekcie (pdf)

Regulamin ogólny udziału w projekcie (doc)

Formularz udziału w projekcie dla instytucji (doc)

Formularz udziału w projekcie dla osoby indywidualnej (doc)

Dokumenty dla podmiotów prowadzących działalność ekonomiczną (aktywną działalność odpłatną statutową i/lub posiadające wpis do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego):

Umowa na usługi objęte pomocą de minimis (doc)

Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (xls)

Oświadczenie o wysokości dotychczas uzyskanej pomocy de minimis (doc)

 

Aby dowiedzieć się więcej skontaktuj się nami:

Aleksandra Podkońska e-mail: aleksandra.podkonska@inspro.org.pl; tel. 519 300 647| 42 630 17 49

Zamówienia publiczne

Chcesz pozyskiwać więcej zleceń dla swojego podmiotu? Chcesz zdobyć doświadczenie biznesowe i pozyskiwać środki, które zapewnią Ci płynność finansową? A może planujesz rozpocząć działalność ekonomiczną w fundacji/stowarzyszeniu, tj. działalność odpłatną i/lub gospodarczą? Szukasz sposobów na pozyskiwanie funduszy i zleceniodawców, a także na rozwój i doskonalenie własnego potencjału?

Jeśli tak, to zachęcamy do skorzystania z naszej oferty dotyczącej zagadnień z obszaru zamówień publicznych, w ramach której oferujemy:

  • doradztwo w zakresie możliwych źródeł rozwijania działalności ekonomicznej,
  • wsparcie dla podmiotów ekonomii społecznej, w tym przedsiębiorstw społecznych, przy przygotowywaniu ofert w odpowiedzi na ogłoszone postępowania, zgodnie z wymaganiami Prawa zamówień publicznych i innych stosownych przepisów,
  • wsparcie dla podmiotów ekonomii społecznej, w tym przedsiębiorstw społecznych w analizie SIWZ (tj. specyfikacji istotnych warunków zamówienia), umów i innych dokumentów przetargowych, zapytań ofertowych, itp.,
  • wsparcie przy redagowaniu odpowiedzi na wezwania do wyjaśnień i wezwania do uzupełnienia dokumentów w trakcie prowadzonych postępowań,
  • działania rzecznicze kierowane do jednostek samorządu terytorialnego (JST) dotyczące stosowania klauzul społecznych.

Co to są zamówienia publiczne?

Zamówienia publiczne – zgodnie z definicją zawartą w Ustawie Prawo zamówień publicznych (Ustawa PZP z dn.29.01.2004 r.) to umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane, finansowane w całości lub w części ze środków publicznych.

W związku z faktem, iż w ramach zamówień publicznych są wydatkowane środki publiczne, sfera ta jest ściśle regulowana przepisami prawa krajowego i unijnego. Wszystko po to, aby środki publiczne były wydatkowane w sposób jak najbardziej efektywny i skuteczny oraz z zachowaniem uczciwej konkurencji.

Zamówień publicznych udzielają co do zasady wszystkie podmioty, które pośrednio lub bezpośrednio dysponują środkami publicznymi. Należą do nich przede wszystkim jednostki sektora finansów publicznych, czyli np. organy administracji rządowej, jednostki samorządów terytorialnych, państwowe szkoły wyższe, sądy, jednostki badawczo-rozwojowe, itp. Ponadto zamówień publicznych udzielają również podmioty spoza sektora finansów publicznych, które wydatkują środki publiczne, takie jak np. organizacje pozarządowe, ale jedynie w określonych Ustawą PZP sytuacjach.

Określenie „publiczne” może wskazywać na to, że podmioty ekonomii społecznej w ogóle nie muszą znać ani stosować procedur zamówień publicznych, gdyż nie należą do sektora finansów publicznych. Jednakże często korzystają w swojej działalności z takich środków – np. pozyskują je w formie dotacji współfinansowanych z funduszy europejskich. Poza tym doskonałym źródłem pozyskiwania środków finansowych na prowadzenie własnej działalności jest branie udziału w przetargach (lub w postępowaniach ogłaszanych w innych trybach określonych Ustawą PZP) oraz odpowiadanie na zapytania ofertowe, które są ogłaszane przez jednostki zobowiązane do udzielania zamówień publicznych.

Ponadto wiedza dotycząca udziału w postępowaniach w ramach zamówień publicznych, jest również ważna z tego względu, iż prawo dopuszcza stosowanie tzw. klauzul społecznych, które umożliwiają wyrównywanie szans w dostępie do zamówień publicznych podmiotom i osobom pozostającym w gorszej sytuacji na rynku pracy.

Czym są klauzule społeczne?

Najczęściej przyjmuje się, iż klauzule społeczne oznaczają rozwiązania określone w Ustawie PZP, które umożliwiają stosowanie przez zamawiających dodatkowych warunków w dostępie do zamówienia publicznego lub w jego realizacji, służących osiąganiu istotnych korzyści społecznych. Zastosowanie klauzul społecznych (aspektów społecznych ) w zamówieniu może dotyczyć np. stosowania kryteriów premiujących podmioty ekonomii społecznej oraz kryteriów dotyczących zatrudniania osób niepełnosprawnych, bezrobotnych lub innych, należących do grup zagrożonych wykluczeniem społecznym. W projektach współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, a więc takich które są realizowane m.in. przez JST i organizacje pozarządowe, obowiązkowe jest uwzględnianie aspektów społecznych w stosunku do określonych rodzajów zamówień. Rodzaj tych zamówień określa instytucja, która przyznaje środki finansowe. Przykładem są tutaj projekty realizowane w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), w których Instytucja Zarządzająca zaleciła stosowanie aspektów społecznych przy zamówieniach publicznych, których przedmiotem są: usługi cateringowe lub dostawa materiałów biurowych i promocyjnych. Konieczność stosowania aspektów społecznych w zamówieniach daje więc dużą szansę podmiotom ekonomii społecznej, na pozyskiwanie zleceń, a tym samym środków finansowych.

W Polsce istnieje możliwość stosowania w zamówieniach publicznych następujących klauzul:

  • klauzuli umożliwiającej ograniczenie do udziału w postępowaniu wyłącznie do podmiotów, w których osoby należące do grup społecznie marginalizowanych (tj. m.in. osób niepełnosprawnych, bezrobotnych, pozbawionych wolności lub zwalnianych z zakładów karnych, osób z zaburzeniami psychicznymi, bezdomnych) stanowią co najmniej 30% osób zatrudnionych (klauzula zastrzeżona),
  • klauzuli umożliwiającej nałożenie na wykonawcę zamówienia obowiązku zatrudnienia przy realizacji zamówienia osób należących do grup zagrożonych wykluczeniem społecznym (klauzula zatrudnieniowa),
  • klauzuli umożliwiającej nałożenie na wykonawcę zamówienia obowiązku zatrudnienia pracowników na umowy o pracę (klauzula pracownicza),
  • klauzuli umożliwiającej świadczenie wskazanych w Ustawie PZP usług zdrowotnych, społecznych oraz kulturalnych wyłącznie przez podmioty niekomercyjne, zarządzane partycypacyjnie i prowadzące integrację społeczną i zawodową osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Poniżej kilka przykładowych adresów do stron, na których opublikowano zamówienia, w których zastosowano klauzule społeczne:

http://www.bip.rawam.ug.gov.pl/829,zasada-konkurencyjnosci

http://bip-rcpslodz.pl/datadir/doc/2016-11-08-Nr-sprawy-33-SIWZ-DRUK.pdf

http://gops.radymno.org/index.php/2016/12/12/ogloszenie-nr-365057-2016-z-dnia-2016-12-12-r/

http://www.mopr.zabrze.pl/przetargi-szczegoly/items/zapytanie-ofertowe-2333.html

https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/publication/view/1061844

https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/publication/view/1089635

Korzyści ze stosowania klauzul społecznych:

  • wspieranie zatrudnienia oraz integracji społecznej i zawodowej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym,
  • wspieranie sektora ekonomii społecznej poprzez ułatwianie dostępu do zamówień publicznych podmiotom, które prowadzą działania na rzecz osób marginalizowanych,
  • wyrównywanie szans na rynku pracy,
  • wpieranie godnej pracy poprzez zatrudnienia na umowy o pracę, co zwiększa stabilność realizacji zamówienia, bezpieczeństwo pracownika i jego prawa,
  • rozwój sektora ekonomii społecznej,
  • nawiązywanie współpracy pomiędzy samorządem a trzecim sektorem.

Prowadzisz podmiot ekonomii społecznej/ przedsiębiorstwo społeczne i chcesz odpowiedzieć na zamówienie publiczne lub zapytanie ofertowe i potrzebujesz pomocy? Jesteś pracownikiem administracji lokalnej i chcesz zastosować klauzulę społeczną w swoim zamówieniu publicznym lub zapytaniu ofertowym? Skontaktuj się z nami:

Aleksandra Podkońska e-mail: aleksandra.podkonska@inspro.org.pl; tel. 519 300 647 | 42 630 17 49


Zapoznaj się z dokumentami dotyczącymi udziału w projekcie:

Regulamin ogólny udziału w projekcie (pdf)

Regulamin ogólny udziału w projekcie (doc)

Formularz udziału w projekcie dla instytucji (doc)

Formularz udziału w projekcie dla osoby indywidualnej (doc)

Dokumenty dla podmiotów prowadzących działalność ekonomiczną (aktywną działalność odpłatną statutową i/lub posiadające wpis do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego):

Umowa na usługi objęte pomocą de minimis (doc)

Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (xls)

Oświadczenie o wysokości dotychczas uzyskanej pomocy de minimis (doc)

Usługi specjalistyczne

Czy uważasz, że prowadzisz prężnie działające przedsiębiorstwo społeczne, ale niestety, mało kto o Was słyszał? Poszukujesz klientów, a marketing szeptany nie wystarcza? Być może potrzebujecie nowej strony internetowej lub Wasze zapasy wizytówek i ulotek już się wyczerpały? Przydałby się Wam logotyp, ale na pokładzie nie macie grafika? Naszą odpowiedzią na Wasze wyzwania są usługi specjalistyczne.

Usługi o wartości do 5.000 zł na podmiot przyznawane są wg indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa społecznego. W ramach usług sfinansować można, m.in.:

  • przygotowanie strony internetowej;
  • przygotowanie identyfikacji wizualnej lub zaprojektowanie konkretnych materiałów graficznych;
  • usługi poligraficzne;

Zanim przystąpimy do realizacji Twoich planów:

Zapoznaj się z Zasadami realizacji usług specjalistycznych

Zapoznaj się z wzorem umowy na realizację usług

Wypełnij Formularz zgłoszeniowy

Do podpisania umowy konieczne jest uzyskanie pozytywnej oceny formularza zgłoszeniowego. Podpisanie umowy na realizację usług specjalistycznych poprzedzone jest diagnozą potrzeb przedsiębiorstwa społecznego. Nasi doradcy pomogą Wam opracować koncepcję materiałów promocyjnych, strony www czy logotypu. Wesprą Was również opracowaniu formularza.

Nabór na realizację usług odbywa się w trybie ciągłym, do wyczerpania środków. Spotkania dotyczące realizacji usług ustalane są w indywidualnie.

Chcesz skorzystać z usług specjalistycznych? Skontaktuj się z nami:

Aleksandra Podkońska e-mail: aleksandra.podkonska@inspro.org.pl; tel. 519 300 647 | 42 630 17 49


Zapoznaj się z dokumentami dotyczącymi udziału w projekcie:

Regulamin ogólny udziału w projekcie (pdf)

Regulamin ogólny udziału w projekcie (doc)

Formularz udziału w projekcie dla instytucji (doc)

Formularz udziału w projekcie dla osoby indywidualnej (doc)

Dokumenty dla podmiotów prowadzących działalność ekonomiczną (aktywną działalność odpłatną statutową i/lub posiadające wpis do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego):

Umowa na usługi objęte pomocą de minimis (doc)

Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (xls)

Oświadczenie o wysokości dotychczas uzyskanej pomocy de minimis (doc)

 

Doradztwo biznesowe

doradztwo

Jeśli chcesz, aby Twój podmiot ekonomii społecznej/przedsiębiorstwo społeczne (fundacja/ stowarzyszenie, spółdzielnia socjalna, spółka z o.o. not for profit, etc.) rozwinął skrzydła, wzmocnił swoją pozycję na rynku i stał się ważnym partnerem do współpracy zapraszamy do korzystania z doradztwa biznesowego.

Doradztwo biznesowe

Doradcy biznesowi Centrum KLUCZ doradzają m.in. w następujących obszarach:

  • audyt organizacji – zasoby kadrowe, finansowe, rzeczowe, słabe i mocne strony,
  • zarządzanie posiadanymi zasobami,
  • układanie budżetu organizacji i budżetu przedsięwzięcia,
  • opracowanie przepływów finansowych,
  • przygotowanie do prowadzenia sprzedaży w organizacji,
  • przygotowanie narzędzi do planowania biznesu: model canvas, biznesplan,
  • biznesplan – cel jego tworzenia, forma, budowa,
  • nowoczesne podejście do planowania biznesowego – podstawy Modelu Biznesu Canvas,
  • zwrotne instrumenty finansowe dla PES – dostępność, finansowanie inwestycji z wykorzystaniem zwrotnych instrumentów finansowych, opracowanie realnego harmonogramu spłat, regularne spotkania w celu oceny stopnia wdrażania planu działania i osiągniętych rezultatów, pomoc w wprowadzaniu korekt lub planów naprawczych spłat zwrotnych instrumentów finansowych,
  • źródła finansowania działalności PES/PS,
  • wsparcie procesu podejmowania decyzji,
  • redukcja kosztów,
  • zidentyfikowanie i zarządzanie ryzykiem związanym z przyszłą inwestycją,
  • określenie specyfiki funkcjonowania przedsiębiorstwa i branży, w tym struktury kosztów, rynku, dostawców i odbiorców itp.,
  • marketing jako klucz do sukcesu w biznesie,
  • nowe technologie, w tym social media,
  • możliwe ryzyka związane z działalnością odpłatną/ gospodarczą,
  • zarządzanie finansami w organizacji – podział ról między zarządem a księgowością,
  • windykacja miękka należności od kontrahentów,
  • zarządzanie podmiotem ekonomii społecznej/przedsiębiorstwem społecznym,
  • planowanie strategiczne,
  • współpraca międzysektorowa.

Doradztwo dostosowane jest Twoich indywidualnych potrzeb. Przed spotkaniem doradczym warto przygotować dokumenty, które chciałbyś zweryfikować wspólnie z doradcą oraz pytania, na które chcesz uzyskać odpowiedzi.

Jeśli wśród podanych tematów nie znajdujesz tych, który Cię interesują – skontaktuj się z nami, dostosujemy zakres doradztwa do Twoich potrzeb.

Terminy doradztw ustalane są indywidualnie, zgodnie ze zgłaszanym zapotrzebowaniem.

 

Aby dowiedzieć się więcej skontaktuj się nami:

Aleksandra Podkońska e-mail: aleksandra.podkonska@inspro.org.pl; tel. 519 300 647 | 42 630 17 49


Zapoznaj się z dokumentami dotyczącymi udziału w projekcie:

Regulamin ogólny udziału w projekcie (pdf)

Regulamin ogólny udziału w projekcie (doc)

Formularz udziału w projekcie dla instytucji (doc)

Formularz udziału w projekcie dla osoby indywidualnej (doc)

Dokumenty dla podmiotów prowadzących działalność ekonomiczną (aktywną działalność odpłatną statutową i/lub posiadające wpis do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego):

Umowa na usługi objęte pomocą de minimis (doc)

Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (xls)

Oświadczenie o wysokości dotychczas uzyskanej pomocy de minimis (doc)

Doradztwo księgowo-podatkowe

doradztwo

Jeśli chcesz, aby Twój podmiot ekonomii społecznej/przedsiębiorstwo społeczne (fundacja/ stowarzyszenie, spółdzielnia socjalna, spółka z o.o. not for profit, etc.) rozwinął skrzydła, wzmocnił swoją pozycję na rynku i stał się ważnym partnerem do współpracy zapraszamy do korzystania z doradztwa księgowo-finansowego.

Doradztwo finansowe

Doradcy finansowi Centrum KLUCZ doradzają m.in. w następujących obszarach:

  • weryfikacja dokumentów organizacyjnych podmiotu ekonomii społecznej/przedsiębiorstwa społecznego, w tym KRS, statutu,
  • propozycje związane z zmianą statutu na potrzeby księgowo–podatkowe (np. omówienie warunków pozwalających na zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych),
  • dokumentacja księgowa (opis faktur, zasady prowadzenia raportów kasowych, magazyny, inwentaryzacja),
  • plan kont w PES/PS oraz zasady sporządzania i stosowania polityki rachunkowości,
  • zasady prowadzenia ksiąg w podmiotach ekonomii społecznej/przedsiębiorstw społecznych, praktyczne wskazanie dokonywania zapisów księgowych w planie kont,
  • zasada sporządzania sprawozdania finansowego z działalności PES/PS – wspólne omówienie zasad tworzenia sprawozdania finansowego, praktyczna weryfikacja zapisów księgowych pod kątem ujęcia w sprawozdaniu finansowym,
  • zasady rozliczania z fiskusem – praktyczne zasady rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych z organami podatkowymi, sporządzanie CIT,
  • podatek VAT – praktyczne zasady rozliczania podatku VAT z organami podatkowymi, sporządzanie deklaracji VAT,
  • umowy cywilno-prawne, umowy o pracę – omówienie zasad naliczania wynagrodzeń oraz weryfikacji rachunków wystawianych do umów cywilnoprawnych,
  • analiza kondycji finansowej organizacji,
  • działalność odpłatna i gospodarcza – jak wzmocnić potencjał ekonomiczny organizacji,
  • przygotowanie budżetu i przepływów finansowych inwestycji/całej organizacji,
  • utrzymanie/odzyskanie płynności finansowej.

Doradztwo dostosowane jest Twoich indywidualnych potrzeb. Przed spotkaniem doradczym warto przygotować dokumenty, które chciałbyś zweryfikować wspólnie z doradcą oraz pytania, na które chcesz uzyskać odpowiedzi.

Jeśli wśród podanych tematów nie znajdujesz tych, który Cię interesują – skontaktuj się z nami, dostosujemy zakres doradztwa do Twoich potrzeb.

Terminy doradztw ustalane są indywidualnie, zgodnie ze zgłaszanym zapotrzebowaniem.

 

Aby dowiedzieć się więcej skontaktuj się nami:

Aleksandra Podkońska e-mail: aleksandra.podkonska@inspro.org.pl; tel. 519 300 647 | 42 630 17 49


Zapoznaj się z dokumentami dotyczącymi udziału w projekcie:

Regulamin ogólny udziału w projekcie (pdf)

Regulamin ogólny udziału w projekcie (doc)

Formularz udziału w projekcie dla instytucji (doc)

Formularz udziału w projekcie dla osoby indywidualnej (doc)

Dokumenty dla podmiotów prowadzących działalność ekonomiczną (aktywną działalność odpłatną statutową i/lub posiadające wpis do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego):

Umowa na usługi objęte pomocą de minimis (doc)

Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (xls)

Oświadczenie o wysokości dotychczas uzyskanej pomocy de minimis (doc)

Doradztwo prawne

doradztwo

Jeśli chcesz, aby Twój podmiot ekonomii społecznej (fundacja/stowarzyszenie, spółdzielnia socjalna, spółka z o.o. not for profit, etc.) rozwinął skrzydła, wzmocnił swoją pozycję na rynku i stał się ważnym partnerem do współpracy zapraszamy do korzystania z doradztwa prawnego.

Doradztwo prawne

Doradcy prawni Centrum KLUCZ doradzają m.in. w następujących obszarach:

  • zakładanie podmiotów ekonomii społecznej/przedsiębiorstw społecznych – stowarzyszeń, fundacji, spółdzielni socjalnych, spółek z o.o. non-profit,
  • weryfikacja dokumentów organizacyjnych podmiotu ekonomii społecznej/przedsiębiorstwa społecznego, w tym KRS, statutu,
  • podstawy kadr w podmiotach ekonomii społecznej/przedsiębiorstwach społecznych,
  • prawo pracy dla osób z niepełnosprawnościami, prawne aspekty zatrudnienia osób niepełnosprawnych i osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i ubóstwem,
  • działalność ekonomiczna w organizacjach pozarządowych (nieodpłatna i odpłatna działalność pożytku publicznego, w tym ubieganie się o status OPP, zakładanie działalności gospodarczej, spółki prawa handlowego, spółdzielni socjalnej, spółki z o.o. non-profit itp.),
  • spółdzielnie socjalne – prawa i obowiązki członków spółdzielni socjalnych, wykluczenie, rezygnacja i wykreślenie członka spółdzielni socjalnej, zatrudnianie w spółdzielniach socjalnych, walne, lustracja w spółdzielniach socjalnych, spółdzielnie socjalne osób prawnych,
  • ustawa o ochronie danych osobowych,
  • aktualizacja dokumentów PES/PS pod kątem zmieniających się przepisów prawa,
  • inne, w tym: odpowiedzialność członków zarządu w PES/PS, ochrona wizerunku, prawo autorskie w podmiocie ekonomii społecznej/przedsiębiorstwie społecznym, ustawa o dostępie do informacji publicznej, umowa sponsoringu, zbiórki publiczne, windykacja długów, przedawnienie roszczeń, przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Doradztwo dostosowane jest Twoich indywidualnych potrzeb. Przed spotkaniem doradczym warto przygotować dokumenty, które chciałbyś zweryfikować wspólnie z doradcą oraz pytania, na które chcesz uzyskać odpowiedzi.

Jeśli wśród podanych tematów nie znajdujesz tych, który Cię interesują – skontaktuj się z nami, dostosujemy zakres doradztwa do Twoich potrzeb.

Terminy doradztw ustalane są indywidualnie, zgodnie ze zgłaszanym zapotrzebowaniem.

 

Aby dowiedzieć się więcej skontaktuj się nami:

Aleksandra Podkońska e-mail: aleksandra.podkonska@inspro.org.pl; tel. 519 300 647 | 42 630 17 49


Zapoznaj się z dokumentami dotyczącymi udziału w projekcie:

Regulamin ogólny udziału w projekcie (pdf)

Regulamin ogólny udziału w projekcie (doc)

Formularz udziału w projekcie dla instytucji (doc)

Formularz udziału w projekcie dla osoby indywidualnej (doc)

Dokumenty dla podmiotów prowadzących działalność ekonomiczną (aktywną działalność odpłatną statutową i/lub posiadające wpis do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego):

Umowa na usługi objęte pomocą de minimis (doc)

Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (xls)

Oświadczenie o wysokości dotychczas uzyskanej pomocy de minimis (doc)

Wizyty studyjne

„Słowa uczą, przykłady pociągają” – tak mówi stare, łacińskie przysłowie. W Centrum KLUCZ wierzymy, że nic lepiej nie inspiruje i motywuje do działania jak możliwość obserwacji pomysłu, który zakończył się sukcesem. Z tych właśnie powodów organizujemy wizyty studyjne.

W ramach projektu zaplanowaliśmy 3 wspólne wyjazdy. W 2018 roku wizytę studyjną zorganizujemy w drugiej połowie roku.

Jaki jest cel wizyty?

Podczas wizyty studyjnej uczestnicy poznają przykłady dobrych praktyk przedsiębiorczości społecznej. Dobór wizytowanych podmiotów nie jest przypadkowy – to organizacje, które z powodzeniem wypracowują zysk społeczny i finansowy. Uważamy, że możliwość rozmowy i obserwowania pracy innych przedsiębiorców społecznych jest doskonałym sposobem na ulepszenie swojej działalności.

Kto może wziąć udział w wizycie?

Zapraszamy wszystkich, którzy są zainteresowani założeniem podmiotu ekonomii społecznej (np. stowarzyszenia, fundacji, spółdzielni socjalnej), przedstawicieli już działających podmiotów – osoby zarządzające, pracowników, współpracowników czy wolontariuszy, a także pracowników samorządowych. Wizyta skierowana jest do mieszkańców, organizacji i samorządów z 7 powiatów woj. łódzkiego: zduńskowolskiego, łaskiego, łódzkiego-wschodniego, pabianickiego, opoczyńskiego, tomaszowskiego oraz rawskiego.

Zainteresowała Cię nasza oferta? Dołącz do projektu już dziś! Skontaktuj się z nami:

Justyna Matusiak e-mail: justyna.matusiak@inspro.org.pl; tel. 512 034 254


Zapoznaj się z dokumentami dotyczącymi udziału w projekcie:

Regulamin ogólny udziału w projekcie (pdf)

Regulamin ogólny udziału w projekcie (doc)

Formularz udziału w projekcie dla instytucji (doc)

Formularz udziału w projekcie dla osoby indywidualnej (doc)

Szkolenia

W Centrum KLUCZ dbamy o to, aby dostarczać Wam wiedzy o ekonomii społecznej i dawać narzędzia, które motywują do rozwoju. Staramy się, by nasze szkolenia były dopasowane do Waszych potrzeb – dzięki bieżącemu kontaktowi z klientami to możliwe.

W 2018 roku zorganizujemy dla Was 7 szkoleń. Rozpoczynamy w kwietniu, a o dokładnych terminach będziemy Was informować.

CEL SZKOLEŃ

Wzmocnienie wiedzy i umiejętności podmiotów ekonomii społecznej, poznanie dobrych praktyk, integracja między uczestnikami

KTO SIĘ MOŻE ZGŁOSIĆ?

Na szkolenia zapraszamy:

  • przedstawicieli organizacji pozarządowych
  • członków grup nieformalnych
  • pracowników samorządowych i wszystkich zainteresowanych ekonomią społeczną mieszkańców powiatów: zduńskowolskiego, łaskiego, pabianickiego, łódzkiego-wschodniego, tomaszowskiego, rawskiego oraz opoczyńskiego.

Nie czekaj na ofertę szkoleń – dołącz do projektu już teraz! Skontaktuj się z nami:

Justyna Matusiak e-mail: justyna.matusiak@inspro.org.pl; tel. 512 034 254


Zapoznaj się z dokumentami dotyczącymi udziału w projekcie:

Regulamin ogólny udziału w projekcie (pdf)

Regulamin ogólny udziału w projekcie (doc)

Formularz udziału w projekcie dla instytucji (doc)

Formularz udziału w projekcie dla osoby indywidualnej (doc)

Dokumenty dla podmiotów prowadzących działalność ekonomiczną (aktywną działalność odpłatną statutową i/lub posiadające wpis do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego):

Umowa na usługi objęte pomocą de minimis (doc)

Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (xls)

Oświadczenie o wysokości dotychczas uzyskanej pomocy de minimis (doc)

Pakiety rozwojowe

Jak śpiewała Anna Jantar czasem „Najtrudniejszy pierwszy krok | Za nim innych zrobisz sto | Najtrudniejszy pierwszy gest | Przy drugim już łatwiej jest” ☺

Dlatego wychodzimy naprzeciw organizacji społecznej czy grupy nieformalnej, w której działasz. Zachęcamy do skorzystania z pakietów rozwojowych, które pomogą Tobie i Twojej organizacji zwiększyć aktywność społeczno-zawodową.

Pakiety o wartości do 3.000 zł przyznawane są wg indywidualnych potrzeb grupy inicjatywnej/nieformalnej, fundacji czy stowarzyszenia zamierzających utworzyć podmiot ekonomii społecznej (PES) prowadzący działalność ekonomiczną lub zamierzających rozpocząć działalność ekonomiczną w istniejącym podmiocie.

W 2018 roku konkursy na pakiety rozwojowe ogłosimy w maju.

Cel konkursu:

Głównym celem konkursu „Pakiet dla społecznych rakiet” jest wzmocnienie potencjału ekonomii społecznej w województwie łódzkim, poprzez wsparcie fundacji, stowarzyszeń oraz grup nieformalnych w podjęciu działalności ekonomicznej.

Do udziału w konkursie zapraszamy:

  • grupy nieformalne, czyli minimum trzy osoby, które zamierzają utworzyć podmiot ekonomii społecznej (np. stowarzyszenie, fundację, spółdzielnię socjalną),
  • stowarzyszenia i fundacje nieprowadzące działalności ekonomicznej (nieprowadzące aktywnej działalności odpłatnej pożytku publicznego i nie wpisane do Rejestru Przedsiębiorców w KRS), ale zamierzające ją podjąć.

Pakiet możesz przeznaczyć na:

  • opracowanie i wydruk materiałów promocyjnych (np. ulotek, plakatów, banerów, rollup’ów, drobnych gadżetów)
  • stworzenie strony www
  • zaprojektowanie logotypu.

Pamiętaj: warunkiem przyznania pakietu rozwojowego jest podjęcie przez podmiot działalności ekonomicznej (tj. działalności statutowej odpłatnej i/lub działalności gospodarczej).

Chcesz skorzystać z „Pakietu dla społecznych rakiet”? Skontaktuj się z nami:

Justyna Matusiak e-mail: justyna.matusiak@inspro.org.pl; tel. 512 034 254


Zapoznaj się z dokumentami dotyczącymi udziału w projekcie:

Regulamin ogólny udziału w projekcie (pdf)

Regulamin ogólny udziału w projekcie (doc)

Formularz udziału w projekcie dla instytucji (doc)

Formularz udziału w projekcie dla osoby indywidualnej (doc)

Animacja

Pewni swoich kompetencji, zaangażowani i otwarci liderzy to sprawdzony sposób na aktywizację społeczności lokalnych, umocnienie w nich poczucia przynależności, wpływu oraz tworzenia stabilnych miejsc pracy. Prężnie działające podmioty ekonomii społecznej z jednej strony wspierają oddolne ruchy, a z drugiej – bazują na nich. Dzięki temu tworzy się obieg doświadczeń i kompetencji, który napędza turbiny zrównoważonego rozwoju opartego na społeczności lokalnej.

Czasem, by ruszyć z miejsca konieczne są osoby z zewnątrz, które widzą daną sytuację z lotu ptaka. Ich wiedza i doświadczenie może wspomóc odkryć niepowtarzalne zasoby i potencjał danej społeczności i wspierać animowanie zmian.

Jeśli miejscowości w której mieszkasz/działasz przyda się ożywienie, pobudzenie do działania mieszkańców, samorządu, organizacji społecznych tworzących społeczność lokalną chętnie włączymy się w budowanie współpracy, kapitału społecznego i… zysków ☺

Skontaktuj się z animatorem i weź udział w projekcie!

Justyna Matusiak e-mail: justyna.matusiak@inspro.org.pl; tel. 512 034 254

W czym pomagamy?

  • w nawiązywaniu kontaktów pomiędzy podmiotami ekonomii społecznej, przedsiębiorstwami społecznymi, lokalnymi liderami, jednostkami samorządu terytorialnego, instytucjami pomocy społecznej i innymi podmiotami w celu lepszego, wspólnego działania,
  • w budowaniu partnerstw i sieci pomiędzy podmiotami 3 sektorów – pozarządowego, publicznego i biznesowego,
  • w organizacji spotkań dla PES/PS, liderów lokalnych i przedstawicieli administracji lokalnej zainteresowanych wspólnym działaniem.

 

Fora liderów

Fora Liderów Ekonomii Społecznej to wydarzenia o charakterze otwartym, które organizujemy w powiatach: zduńskowolskim, łaskim, pabianickim, łódzkim-wschodnim, tomaszowskim, rawskim oraz opoczyńskim. Spotkania są doskonałą okazją, by wspólnie porozmawiać o:

  • możliwościach rozwoju powiatu, w tym tworzenia miejsc pracy dla jego mieszkańców;
  • zwiększeniu współpracy, zaufania… i zysków;
  • nawiązania kontaktów, wymiany doświadczeń i budowania kapitału społecznego.

Dla kogo?

Do udziału w spotkaniach zapraszamy wszystkich aktywnych liderów, którym zależy na budowaniu lokalnej współpracy, w szczególności przedstawicieli organizacji pozarządowych samorządów i osoby zainteresowane działaniami w obszarze przedsiębiorczości społecznej, przedstawicieli lokalnego biznesu.

W dzisiejszym świecie doskwiera nam coraz większa tęsknota za wspólnotą, w której nie jest się anonimowym, która wspiera, dba o relacje sąsiedzkie, działa dla wspólnej korzyści.

Tegoroczne fora organizujemy pod hasłem „Otwórz się!”, bo chcemy zachęcać ludzi do dzielenia się tym, co mają i otwartości w korzystaniu z zasobów innych. Wierzymy, że wspólne działanie przynosi dużo większe korzyści społeczne niż działanie w pojedynkę – mówi Ilona Pietrzak, menadżerka Centrum KLUCZ.

Do udziału w forach zapraszamy wszystkich, którzy chcą razem z innymi zrobić coś dla dobra wspólnego. Może czekamy właśnie na Ciebie?

Sprawdź program i przyjdź się podzielić swoimi pomysłami z innymi 🙂 Otwórz się! Zapraszamy Cię:

10 kwietnia 2018 – do Pabianic

12 kwietnia 2018 – do Rawy Mazowieckiej

12 kwietnia 2018 – do Zduńskiej Woli

13 kwietnia 2018 – do Poświętnem (powiat opoczyński)

16 kwietnia 2018 – do Łasku

Już wkrótce ogłosimy terminy spotkań w Tomaszowie Mazowieckim i Nowosolnej.

Zapoznaj się z programem

Wypełnij formularz zgłoszeniowy

Chcesz wziąć udział w Forum Liderów Ekonomii Społecznej? Skontaktuj się z nami już teraz:

Justyna Matusiak, e-mail: justyna.matusiak@inspro.org.pl, tel. 512 034 254

Sprawdź, co dla Ciebie przygotowaliśmy

Myślisz o utworzeniu podmiotu ekonomii społecznej?

Dowiedz się więcej

Chcesz utworzyć miejsce pracy w przedsiębiorstwie społecznym?

Dowiedz się więcej

Chcesz wzmocnić potencjał Twojego podmiotu ekonomii społecznej?

Dowiedz się więcej

Masz pytania? Przyjdź, zadzwoń, napisz.

Kontakt

Zapisz się na newsletter

Wspieramy w pozyskiwaniu funduszy na działalność społeczną. Zwiększamy zaufanie, współpracę i... zyski. Dołącz do nas, a pomożemy rozwinąć Ci skrzydła.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Instytut Spraw Obywatelskich z siedzibą w Łodzi, przy ul. Pomorskiej 40, dla celów związanych z działaniami fundacji. Dane te są przetwarzane zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2002 roku Nr 101 poz. 926 z późniejszymi zm.). Potwierdzam zapoznanie się z Polityką Prywatności INSPRO.