INSPRO sygnatariuszem listu ponad 20 organizacji z UE do przewodniczącego KE Junckera


Wspólnie z gigantami rynku transportowego, firmami logistycznymi oraz organizacjami pozarządowymi z Unii przesłaliśmy apel do przewodniczącego Komisji Europejskiej Jeana Clauda Junckera.

Postulujemy wprowadzenie standardów zużycia paliwa (tym samym emisji CO2 i emisji spalin) dla samochodów ciężarowych w UE. Kwestię uregulowały już Chiny, USA, Kanada i Japonia. Unia niestety nie.

Transport drogowy obecnie odpowiada za 1/5 całkowitej emisji CO2 w Europie. Podczas gdy ciężarówki stanowią mniej niż 5 proc. wszystkich pojazdów poruszających się po drogach, to są one odpowiedzialne za 25 proc. zużycia paliw i emisji spalin przez branżę drogową.

Piotr Skubisz, INSPRO (organizacji zrzeszonej w federacji T&E):
„Szerokie grono organizacji podpisanych pod listem wskazuje, jak ten problem jest istotny, jak bardzo potrzebuje rozwiązań. Istotne jest to, że organizacje o przeciwstawnych czasem interesach jednoczą się w tym apelu. Pokazuje to, jak rozwiązania pro-środowiskowe są jednocześnie efektywne ekonomicznie. Dlatego Instytut Spraw Obywatelskich (INSPRO) również jest sygnatariuszem listu.
Wprowadzenie standardów pozwoli ograniczyć koszty przewoźników – obecnie około 30% przeznaczają na paliwo. Efektem wprowadzenia norm będzie zmniejszenie tych wydatków, a tym samym spadnie cena przewożonych towarów. Zatem odczują to klienci w czasie codziennych zakupów, w przyszłości płacąc mniej za dostarczenie towaru na półkę sklepu.
Pozwoli to również ograniczyć polskie emisje transportu drogowego, który odpowiada w naszym kraju niemal za całość emisji pochodzących z transportu.”

35-procentowy wzrost wydajności paliwowej dla pojazdów ciężarowych przyczyniłby się do oszczędności rzędu 10 tys. EUR rocznie na ciężarówkę i jednoczesny spadek emisji węglowodorów o 37 mln ton rocznie do 2030.

 

Więcej informacji na stronie Tiry na tory
lub
The Guardian [ang]