Organizacje branżowe i pozarządowe za propozycją Komisji – standardy efektywności paliwowej dla tirów


Komisja Europejska przedstawiła pierwsze w historii przepisy określające normy emisji CO2 dla ciężarówek.

Cel na 2025 rok zakłada redukcję emisji o 15%, zaś na 2030 roku co najmniej 30% w stosunku do 2019, który uznano za bazowy. Wprowadzenie propozycji Komisji w zakresie zwiększenia efektywności paliwowej wygenerowałoby oszczędności dla firm transportowych rzędu 25 000 euro w ciągu zaledwie 5 lat.

Polski biznes i organizacje pozarządowe zaapelowały w liście otwartym do premiera Mateusza Morawieckiego o poparcie wniosku Komisji dotyczącego przyjęcia efektywnych kosztowo norm wydajności paliwowej dla samochodów ciężarowych.

Dla przedsiębiorców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe efektywność paliwowa jest bardzo ważnym elementem wpływającym na ich konkurencyjność. Koszty paliwa przedsiębiorstwa transportu drogowego stanowią około 40% całych kosztów funkcjonowania, dlatego bardzo ważna jest możliwość ich zmniejszania, a zarazem zminimalizowania wpływu na środowisko naturalne. Branża oczekuje od Komisji Europejskiej i polskiego rządu odpowiednich decyzji

stwierdził Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Sygnatariusze listu podkreślają, że mając na względzie rosnące emisje CO2 z sektora transportu, opóźnienie byłoby niekorzystne i znacznie utrudniłoby realizację celów w zakresie ochrony klimatu.

List został podpisany m.in. przez przedstawicieli biznesu, w tym firmę Ikea Polska czy największe polskie stowarzyszenie branżowe – Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, które skupia około 4500 przedsiębiorstw. Sygnatariuszami pisma zostały również organizacje pozarządowe, takie jak HEAL Polska, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki czy Koalicja Klimatyczna zrzeszająca 24 organizacje pozarządowe.

 

Szerzej – informacja na stronie kampanii Tiry na tory.

List do premiera Mateusza Morawieckiego