Tygodnik WPROST o naszym Manifeście „My, Pasażerowie”

wprost okładka

O wykluczeniu transportowym i Manifeście pasażera, wspólnej inicjatywie Instytutu Spraw Obywatelski i Fundacji ProKolej, pisze Katarzyna Skrzydłowska-Kalukin w artykule Furą albo stopem w tygodniku Wprost.

Małgorzata mieszka we wsi w południowo-wschodniej Polsce. Żeby dojechać do pracy czy zawieźć córkę do szkoły, korzysta z autostopu. Niestety płatnego. Dotarcie do lekarza, szkoły czy pracy w Polsce „powiatowej” często wymaga kupna własnego auta. Brak lub trudny dostęp do komunikacji publicznej to wykluczenie transportowe. Według danych Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk do ponad 20% sołectw w Polsce nie dociera jakikolwiek transportu publiczny, a do wielu pozostałych – tylko dwa autobusy dziennie.

W artykule znajdziemy też obszerny fragment Manifestu „My, Pasażerowie”. Manifest został przygotowany z inicjatywy Instytutu Spraw Obywatelskich i Fundacji Pro Kolej w ramach kampanii obywatelskiej „Lepszy transport”:

1. Nie chcemy białych plam transportowych
Chcemy systemu transportowego, który umożliwi dojazd do pracy, szkoły średniej, urzędu i przychodni mieszkańcowi każdego sołectwa

2. Chcemy powszechnej dostępności do dobrej jakości transportu
Chcemy transportu przyjaznego dla osób niepełnosprawnych i rodziców z dziećmi oraz dobrej częstotliwości kursowania pojazdów komunikacji publicznej na wsi. Gdyby tylko 10% środków unijnych na transport publiczny i kolej przeznaczyć na autobusy poza miastami, każdy powiat mógłby dostawać co roku po 6-7 małych autobusów.

3. Chcemy wspólnych biletów i dobrej informacji dla pasażerów
Chcemy rozkładu jazdy wszystkich środków transportu w Polsce oraz biletów obowiązujących we wszystkich środkach transportu na terenie wybranej gminy lub powiatu. Obecnie ani GUS, ani samorządy nie ma pełnych danych dotyczących kursowania autobusów.

4. Chcemy narzędzi i finansowania dla samorządów wspierających transport dla obywateli
Rząd powinien wspierać samorządy w zakupie nowych autobusów (ze środków unijnych). Obecnie samorządy są odpowiedzialne za organizację komunikacji, ale nie mogą narzucić przewoźnikom busowym określonych rozkładów jazdy ani standardów jakości.

5. Chcemy odpowiedzialności samorządu za transport publiczny
Chcemy określenia minimalnych standardów obsługi komunikacyjnej, których mieszkańcy mogą wymagać od samorządu.

Samorządy są pozostawione same sobie z zadaniem organizacji transportu. Na terenach wiejskich każdy przewoźnik ma odrębną taryfę, zaś bilety miesięczne ważne są tylko u określonego przewoźnika, na określoną trasę. Samorządy powinny być też zachęcane do udostępniania przewozów szkolnych pasażerom – dodatkowo podkreślają organizacje w Manifeście.

 

Pełna treść Manifestu „My, Pasażerowie”.
Artykuł Furą albo stopem Katarzyny Skrzydłowskiej-Kalukin w tygodniku Wprost (Wydanie: 8/2019 (1874)).

Przejdź do archiwum tekstów na temat:

Lepszy transport

Przejdź na podstronę inicjatywy:

Co robimy / Lepszy transport

Być może zainteresują Cię również:

Wręczenie certyfikatu BYPAD

Grupa INSPRO
Lepszy transport
Miasto w ruchu

BYPAD w Gdyni

Gdynia ma całościowy plan działania na rzecz wzrostu ruchu rowerowego. Napisali go wspólnie radni, urzędnicy i mieszkańcy w ramach audytu polityki rowerowej BYPAD. Praca nad jakością polityki rowerowej w ramach audytu zostanie nagrodzona certyfikatem BYPAD. Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek odebrał go z rąk prezesa Grupy INSPRO Rafała Górskiego 4 czerwca 2013.

Lepszy transport
Miasto w ruchu

Wojciech Makowski z INSPRO o CO2 z samochodów

INSPRO jest częścią europejskiej federacji Transport & Environment i walczy o zatwierdzenie norm efektywności paliwowej samochodów. Obecnie (na poziomie Parlamentu Europejskiego) następuje opóźnianie tego procesu. Skutkować to będzie pojawieniem się bardziej oszczędnych samochodów kilka lat później, a co za tym idzie później pojawią się też oszczędności na paliwie .